Programma 7. Mobiliteit
1. Wat willen we bereiken?
Het doel van dit programma is beschreven in de programmabegroting. De kern hiervan is te zorgen voor een goede bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid.
2. Wat zijn de bestaande prioriteiten?
- Bereikbaarheid: uitwerken van fase 1 van de randweg-noord, doorstroming op de Singel 1940-1945, Hertogensingel, actualiseren mobiliteitsprogramma, lobby doorstroming knooppunt Paalgraven en A50
- Duurzame mobiliteit: maatregelen verkeersveiligheid, buurtbus, stichting Maasveren, fietsen en fietsenstallingen, verkeerseducatiecentrum.
3. Wat zijn de belangrijkste knelpunten?
In zijn algemeenheid worden de prioriteiten binnen dit programma gerealiseerd.
4. Wat zijn de effecten en dilemma's door de COVID-19 crisis?
Er geldt een aangepaste dienstregeling voor het openbaar vervoer. Buurtbussen en wijkbus rijden niet, de evaluatie wordt daarom uitgesteld. Regiotaxi rijdt alleen noodzakelijke ritten. Over de doorbetaling van regiotaxi vervoer zijn afspraken gemaakt. Voor de middellange termijn is het de vraag hoe we openbaar vervoer kunnen organiseren in de 1,5 meter samenleving.
We zien veel minder (zakelijk) autoverkeer met als gevolg minder/geen files en minder doorstromingsproblemen. Sinds 1 juni zien we dagelijks wel weer meer verkeer op de weg. De huidige crisis biedt een mooie kans op fietspromotie (ook vanuit landelijke initiatieven). Mogelijk is er ook meer draagvlak voor werkgeversaanpak en andere maatregelen voor minder autogebruik.
Na overleg met het CMO voeren we op korte termijn betaald parkeren in het centrum weer in. Er werd niet gehandhaafd op parkeren in het centrum. Dit in verband met ondersteuning ondernemers in het centrum, lagere parkeerdruk en het geen risico nemen op besmetting bij parkeerautomaat. We missen op dit moment circa € 175.000 per maand aan parkeeropbrengsten. Deels door minder bezoekers aan het centrum, deels door bovenstaande maatregel.
Daarnaast gaan - omdat scholen dicht zijn - verkeerseducatieprojecten niet door (bijv. verkeersexamen). Ook projecten waarin participatie nu niet mogelijk is (bijv. Dorpenweg) worden later opgepakt.
Gewenste extra capaciteit | Aantal fte |
Niet van toepassing |
5. Wat zijn de aanscherpingen in de prioritering?
Bestaande prioriteiten kunnen door de COVID-19 Crisis enerzijds gewoon doorgang vinden, anderzijds worden ze wat later in de actie gezet, mede hierdoor kunnen we de prioriteiten realiseren met bestaande capaciteit:
- Noordelijke Randweg: De onderzoeken lopen. Het plan van aanpak is behandeld door het college en ter informatie naar de Adviescommissie Ruimte gestuurd. We sturen aan op opinievorming nog in 2020, zodat besluitvorming in de eerste helft van 2021 plaats kan vinden. Dit kan nog wel wijzigen naar aanleiding van het resultaat van opinievorming.
- Actualiseren Meerjarenprogramma Mobiliteit: We zien de noodzaak van actualiseren vanwege de nieuwe ontwikkelingen op gebied van verkeersveiligheid (ongevallencijfers en nieuw provinciaal beleid), nieuwe inzichten in de verkeersafwikkeling (geactualiseerd verkeersmodel) en een nieuwe financiering (subsidies) van de provincie en rijk. De gemeenteraad moet dit plan en de bestedingen vaststellen.
- Ontwikkelingen knooppunt Paalgraven en A50/A59: Het is van belang dat we aangehaakt blijven bij het MIRT onderzoek en de lobby voor (flankerende) maatregelen aan de A50.
- Bereikbaarheid kernen/gedeelde mobiliteit: Dit is een regionaal proces samen met partners (o.a. provincie, gemeenten, regiotaxi) en één van de thema’s in de regionale mobiliteitsagenda. Oss heeft zich gecommitteerd als één van de trekkers, daarom is het belangrijk dat we hier capaciteit voor blijven vrijmaken.
- Uitwerking Brabants Verkeerveiligheidsplan: We gaan aan de slag met het maken van een lokale risicoanalyse en uitvoeringsprogramma dit jaar. Dit is noodzakelijk om aanspraak te kunnen blijven maken op provinciale bijdragen voor infrastructurele en mensgerichte maatregelen.
- Verkeerseducatiecentrum: in december 2019 heeft het college zich uitgesproken om het verkeerseducatiecentrum te steunen door lespakketten af te nemen, en te overwegen om een éénmalige startbijdrage beschikbaar te stellen en aanpassingen in de openbare ruimte uit te voeren. Dit doen we als plannen van initiatiefnemer rond zijn.